"Berúgtuk az ajtót és követeltük a pénzt meg a nőket"

interjú Prim Dániel Attilával, a Free Fantasy Comics kiadó vezetőjével

2017. április 04. - ClarkNova

Prim Dániel Attilával, a nagy-britanniai székhelyű Free Fantasy Comics vezetőjével múltról, jelenről, jövőről, a Blender című sorozatról, valamint a hamarosan startoló The Last Arrival-ról beszélgettünk. De leginkább a Blenderről. Meg KARAKTERekről.

17098393_1749473552033849_6218648457916434547_n.jpg

Kezdjük talán a kicsit sablonosabb kérdésekkel: mesélj egy kicsit magatokról, mióta foglalkoztok képregényekkel, kik vagytok, honnan jöttök?

Dan: A honnan jöttünk jogos kérdés, mert el tudom képzelni, hogy mások szempontjából csak úgy felbukkantunk a semmiből, és így is volt. Egy éve csak szimplán berontottunk a képregények falujába, berúgtuk az ajtót és követeltük a pénzt meg a nőket.

Én elég vegyes filmes/novellás/képregényes háttérből jövök, mindenbe belemártottam magam. Pár éve úgy éreztem ideje komolyan venni a dolgokat, így született a honlap. Mindenki mást, aki a csapat tagja azt én kerestem meg, hogy dolgozzon velem, az összes rajzoló, színező, beíró és egy év múlva összejött ez a szuper kis álomcsapat.

A „vegyes filmes/novellás háttér” egészen pontosan mit takar. Erről esetleg egy kicsit tudnál még mesélni?

-Olyan 18 évesen kaptam egy kamerát és azt gondoltam képes vagyok használni is, összegyűjtöttem egy kisebb csapatot magam köré és csináltunk három borzadály kisfilmet. Viszont ez indított el igazán, hogy komoly munkát fektessek az írásaimba, és baromi jó tapasztalat volt. Aki írt már képregényt, az tudja, hogy a munka inkább hasonlít filmrendezéshez, mint íráshoz.

Dolgoztam novellákon is, és megjelentek magyarul itt-ott antológiákban pályázatok alapján, de már nem hiszem, hogy lehetne kapni őket. A legfrissebb novellám A Képzelet Forrása” pár éve született, azt ajánlom azoknak, akik mindig is ki akarták próbálni milyen hallucinációs drogok hatása alatt lenni.

Honnan jött az ötlet a Free Fantasy Comics létrehozásához és mi a célotok az oldallal?

-A célunk szórakoztatás és kellett valami forma, amibe az agylevemet ki lehet önteni. Szeretnénk embereket elgondolkodtatni, nevettetni, siratni, pont, mint egy manipulatív szociopata, csak művészettel.

A név (Free Fantasy Comics) alapvetően két dolgot sugall számomra: 1. egy bizonyos zsáneren belül tevékenykedtek (fantasy), 2. a képregényeitek abszolút nem haszonszerzési célzattal készülnek (free). Eltaláltam? :D

-Majdnem, de ennél bonyolultabb. Igazából az én hibám, tudom, hogy a név nem a legjobb, de már megragadtunk vele. Szóval igen, ingyenesek online, ugyanakkor vannak nyomtatott példányaink is, amik megrendelhetőek és extra tartalommal rendelkeznek. Szerintem ez egy jó modell a mai Kickstarter/Netflix/Youtube világban, főleg, ha független indie szerző vagy. Elolvashatod az egészet ingyen és ha még többre vágysz és támogatni akarod a kedvenc sorozatodat azt is megteheted.

A zsánerrel igazad van, ha a fantasy legtágabb értelmezéséről beszélünk. Nálunk van durva horrortól kezdve, kemény sci-fin át, gyerekképregény.

A jövőben tervezitek esetleg a nyitást más irányzatok felé is (pl. horror-képregények, art comic kiadványok), vagy kifejezetten a fantasy/sci-fi vonalon szeretnétek megmaradni? 

-Nem, abszolút mindent próbálunk befedni. Ez az én kis miniküldetésem, hogy annyi zsánerben írjak amennyire tudok, ezért is olyan szerteágazó műfajilag az egész honlap. Horror, gyerek és sci-fi után tervben van egy kőkemény földhözragadt dráma képregény.

Mesélj egy kicsit az alkotóitokról, illetve mutasd be kérlek nagy vonalakban az eddigi projektjeiteket!

-A Blender a vezető sorozatunk eddig, ami egy horror/dráma, de néha vicces történet. Ebben a sorozatban Sammy Rawcliffe jogtalan bebörtönzését követhetjük nyomon, miután hazament és a felesége fejét egy aprítóban találta meg. Berakják őt a világ legdurvább börtönébe, az Exsulba, ahol túl kell élnie a kemény életfeltételeket, amik nem mindig a tipikus kigyúrt náci, hanem néha az őrök unalomból kitalálják, hogy elhitetik veled, hogy a feleséged megrendezte az egészet és él és virul. Vagy valaki véletlenül bedrogoz téged és lesz egy hallucinációs álmod Ádám és Éváról, amiben Éva megette az egész Tudás Fáját, utána Ádám megette Évát. És ez még csak az első 15 oldal!10303760_911123918981503_4436313897978031200_n.jpg

A The Day of Robots az egyke kis sci-fi képregényünk, ahol a raktári dolgozó robotok kapnak egy szabadnapot, mert valaki elkeverte a papírokat. Embereket mimikálva próbálnak különböző tevékenységeket űzni, ami sokszor humoros szituációkba fordul át, vagy elgondolkodtatókba. Ez a leginkább művészi képregényünk, ami a homlokán viseli a mondandóját.

A November egy kaland sci-fi egy angol tanárnőről, aki egy nap felkel sípoló orral, ami az őrületségig kergeti. Egy zseni fizika tanár segítségével rájönnek, hogy egy egész idegen civliziáció városa materializálódott az orrában az éjszaka folyamán. Novembernek miniatűr robot formában be kell mennie a saját orrába és megtanítani egy csomó idegent, hogyan legyenek szkeptikusak, különben az orrában maradnak örökre.

A Blendert nem egy rajzoló illusztrálta, hanem több, különböző grafikus is dolgozott rajta. Ennek mi az oka? Ez egyfajta koncepció, vagy egyszerűen csak a véletlen hozta így?

-Természetesen eleve ez volt a koncepciónk, a mi képregényeinkben minden tollvonás jelentős és évekre előre ki van dolgozva.

Az igazság az, hogy a véletlen hozta így. Vagy a maximalizmusom szólt közbe, vagy volt olyan rajzoló, aki csak nem tudta tovább csinálni személyes okokból és el kellett engednem. Ilyen ez a független ipar, nincsenek szerződések vagy biztonságos munkahely. Mindenesetre szerintem ez a javára vállt a sorozatnak, minden rajzoló adott hozzá valami újat és olyan hangulatot ad, mintha a főszereplő Sammy világa torzulna, ahogyan az ő szemén keresztül látjuk az eseményeket, megtapasztaljuk, ahogyan felbomlik a mentális stabilitása.

Mikor elkezdtetek dolgozni a Blenderen, már egy kész sztori volt a fejedben, vagy pedig fokozatosan formálódott, forrta ki magát a történet?

-Az első verzióban az HBO Magyarországnak írtam egy szinopszist egy pályázatukra. Ebben megvolt a szupertitkos börtön és a fő és mellékkarakterek is nagyjából, viszont nem horror/thriller, inkább sötét humor volt a zsáner. Aztán évekkel később, amikor úgy döntöttem csinálok belőle egy képregényt, az első rajzoló Borbás Bence hatására raktam bele horror elemeket. Szóval a kérdésre válaszolva láthatod, hogy nagyvonalakban ki van találva, de közben elég flexibilis dolog Szerintem nem érdemes semmit kőbe vésni, mert nem biztos, hogy olyan jól fog működni papíron, mint a fejedben. Pont most a készülő nyolcadik részben volt egy történés, amit még a sorozat elején kitaláltam és elég erős elképzelésem volt, de mire odaértem, hogy megcsináljam rájöttem, hogy klisés és nem izgalmas, szóval tettem egy 180 fokos fordulatot és az eredmény szerintem az eddigi legviccesebb Blender pillanat lesz és egyben talán a legundorítóbb is.

blender.jpg

Ha nem tévedek, a Blender az a kiadványotok, melyet egy levelében maga Alan Moore is dicsérő szavakkal illetett, ami azért nem kis dolog. Erről tudnál egy kicsit mesélni? Főként arról, hogy hogyan jutott el a képregény Moore-hoz?

-Egy kedves ismerősöm küldte el neki a tudtom nélkül. Plusz nem az ügynökéhez (aki a lánya, ha jól tudom), hanem az internet bugyraiban valahol megtalálta, hogy ténylegesen hol lakik az öreg, és oda küldte neki. Szerencsére a válaszlevél nem egy zaklató feljelentés volt, hanem egy nagyon kedves kritika a Blenderről és pár személyes hangvételű motiváló mondat. Volt pár érzelem, amikor elolvastam a levelet a tudtom nélkül, hogy mi ment le a hátam mögött. Tervezem neki elküldeni a további kiadványainkat is.

Most mesélj kérlek a jövőbeli tervekről. Terveztek-e az angol nyelvű kiadványok mellett magyar megjelenést is, és ha igen, mi lesz ez, és mikorra várható?

16996255_1745118439136027_2606932068593160607_n.jpg-Először a magyar kötetekről: Igen! A The Day of Robots-nak most van beírás alatt a magyar verziója és a következő projektünk a The Last Arrival pedig egyszerre magyarul és angolul fog megjelenni, börzéken és egyéb eseményeken. Ősszel várható mindkettő megjelenése magyarul.

A nagy projekt, amin dolgozunk az a fentebb említett The Last Arrival, ami egy öt részes sci-fi mini-sorozat. Ebben öt idegen lény misszióját követjük, amiben új élhető bolygó után kutatva a posztapokaliptikus Földre érkeznek. A történet központja a rejtély, hogy mi történt az emberekkel a Földön, de emellett a karaktereinkkel se minden tiszta és nem mindenki az, akinek mondja magát.

A The Last Arrival miben lesz más, mint az eddigi kiadványok?

-Egyrészt, mint minden új sorozat a honlapunkon eléggé más hangulata van a többihez képest, egy epikus sci-fi, ami az eddigieknél nagyobb misztikus témákat vesz körbe, többek között a valóság és fantázia kapcsolatát és a fantázia és emberek kapcsolatát. Mindez becsomagolva egy izgalmas, csavaros történetbe, érdekes karakterekkel.

Ez az első nagy projektünk, ahol nem egy karakterre koncentrálunk, hanem mind az öt karakter főszereplő. (A The Day of Robotsban is több főkarakter volt, de ott a történetet inkább a narratíva vitte, a Last Arrival sokkal karakterközpontúbb). Leírhatom még párszor, hogy karakter?

Karakter, karakter, karakter, karakter, karakter. Tessék, most már nincs értelme. Szívesen.

Ami még különbség az az, hogy ezt már évek óta próbálom megvalósítani és azóta csiszolom a történetet, forgatókönyvet, KARAKTEREKET mondjuk kontrasztban a Blender sokkal impulzívabb, improvizáltabb.

Akinek tetszik az ötlet az hamarosan készben tarthatja majd a nyomtatott példányt. Április közepén lesz egy Kickstarter kampányunk, amiben a befolyt összeg 98%-t nyomtatásra és postázásra és egyéb ajándékokra fogjuk költeni. Lesznek pólók Pápai Gábor designjával, eredeti kézrajzok, hogyan készült könyvek és persze maga az első The Last Arrival rész. Ha többet akartok tudni kövessetek Facebookon: www.facebook.com/thelastarrival vagy Twitteren @Ffantasycomics.

takeitbitch.jpg

Mennyire fektettek hangsúlyt a kiadványaitok promóciójára? Gondolok itt az online felületeken való megjelenésre és a képregényes rendezvényeken való részvételre egyaránt.

-Igazán most álltunk rá a reklámozásra, főleg mert két nagy képregényen dolgozunk a Blender – The Mexicanon, ami 22 oldal lesz és a The Last Arrivalon, ami 28. Mivel sokáig készülnek így több időm van promózásra, mint eddig szóval szoktam e-mailezgetni, keresni a lehetőségeket. Nem fogok hazudni, elég nehéz. A net tele van tömve minőségtelen, klisés, átgondolatlan képregényekkel sokszor iszonyatos rajzzal és a független képregényolvasóknak nem igazán van egy egységes közössége, amik kiemelnének egy-egy jobb alkotást. Persze van remény és itt jönnek be a rendezvények. Eddig csak egy pár elszórtan voltunk, de kezdve az év második felével megyünk Amszterdamba, Magyarországra és több helyen Angliába is. Másik sikerünk az a bolti eladások, jelenleg hat képregényboltban lehet kapni a Blendert és a Robotokat Angliában és így eladtunk közel ötven példányt.

Várhatóak a jövőben még kézzel fogható megjelenések, vagy főként az ingyenes online vonalra szeretnétek a továbbiakban is fókuszálni? Hogy érzed, van egyáltalán igény a mai digitális világban a klasszikus, papíralapú kiadványokra?

-Abszolút szeretnénk a nyomtatással előremenni, megvannak a nehézségek vele, de imádjuk a nyomtatott példányainkat. Ugyanakkor online ugyanúgy meg fognak jelenni ingyen, ehhez tartom magam, de aki szeretné kézben tartani, annak is vannak/lesznek lehetőségek.

Szerintem képregényeknél főleg igény van a nyomtatott kiadványokra, az egész műfaj nosztalgiára és gyűjteményes addikciókra épül, szóval ha kihal a papír a képregény lesz az utolsó, ami megy. Engem személyesen nem zavar milyen formában olvasok, ha a történet elég jó és bevon magával mindegy, hogy egy telefonomon olvasom, vagy papíron.

Várható a jövőben a Blender nyomtatott verziójának a folytatása is?

-Persze, szóval az első kiadvány 95 oldalas, amiben benne van az első 7 Blender kötet és két nyomtatott exkluzív sztori. Most dolgozunk a nyolcadik köteten, ami egymagában 22 oldalas lesz. Szóval a tizedik résszel már lehetne ismét egy új kötetet csinálni.

 Ezúton is köszönjük a válaszokat Dánielnek!

A friss hírekért kövessétek a FREE FANTASY COMICS, illetve a THE LAST ARRIVAL Facebook oldalát! Amennyiben a Blenderből szeretnétek nyomtatott példányt rendelni, IDE KATTINTVA ezt is megtehetitek.

A Blender első kötetéről pedig hamarosan részletes kritikával jelentkezünk!

A bejegyzés trackback címe:

https://kep-regeny.blog.hu/api/trackback/id/tr1412400253

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.